Jestem rolnikiem i właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 2 ha. W 2005 r. na jednej z działek postanowiłem wybudować murowaną altanę – domek letniskowy parterowy z poddaszem o powierzchni zabudowy do 10 m2 (4 x 2,5 m). W tym czasie nie obowiązywał u nas miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a działka była użytkiem rolnym. Urząd miejski przyjął moje zgłoszenie. W trakcie budowy gabaryty domku uległy zwiększeniu do 15 m2 (4,5 x 3,35 m), a także dobudowałem drewniane pomieszczenie gospodarcze połączone z domkiem. Decyzja o powiększeniu zapadła dlatego, że w trakcie budowy zmieniło się prawo i można było wybudować budynek do 25 m2. Jednak zmian nie zgłosiłem do urzędu, a całość budynku ma powierzchnię 22,5 m2.
W tym roku, czyli po 19 latach, chciałem wybudować na tej samej działce budynek gospodarczy (garaż o wymiarach 6 x 4,5 m), ponieważ weszło nowe prawo ułatwiające rolnikom bez formalności stawianie budynków gospodarczych. Dodam, że aktualnie obowiązuje u nas MPZP i moja działka leży na terenach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Udałem się do wydziału geodezji, aby dopytać o szczegóły, a tam urzędnik sprawdził, że budynek, który wybudowałem w 2005, jest nielegalny, ponieważ przekracza powierzchnię w stosunku do tej podanej w zgłoszeniu i nie jest ujęty na mapach. Stwierdził, że powinien to zgłosić do nadzoru budowlanego, ale tego nie zrobił. W związku z powyższym mam dwa pytania: czy mogę zalegalizować budynek z 2005 r. lub jakoś inaczej wybrnąć z tej sytuacji? Czy da się na tej działce legalnie wybudować garaż o powierzchni 27 m2?
Zgodnie z litera prawa na przebudowę (rozbudowę) wymagane jest zezwolenie. A w praktyce takich małych budynków gospodarczych może w ogóle nie być na mapach. W czasach, o których Pan wspomina, takie rzeczy stawiano bez zezwoleń, a nawet bez zgłaszania. Niestety, do pozwolenia trzeba mieć projekt całości.
Przychodząc do Pana zasadniczego problemu, wyjaśnijmy na wstępie, że zgodnie z brzmieniem art. 28 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (dalej „P.b.”) roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, z wyłączeniem robót określonych w art. 29-31 (zgłoszenie).
Z kolei zgodnie z brzmieniem art. 32 tej ustawy nie może liczyć na wydanie pozwolenia na budowę osoba, która jeszcze przed wydaniem decyzji, względnie przed jej uprawomocnieniem rozpoczęła roboty budowlane (rozbudowę). To oznacza, że w sytuacji, gdy zgody nie uzyskano w trakcie prowadzenia robót, albo wcale, to mamy do czynienie z tzw. samowolą budowlaną. Samo pojęcie samowoli budowlanej nie jest z Prawie budowlanym zdefiniowane, tym niemniej przepisy tej ustawy typizują jej przypadki.
Przy braku projektu rozbudowy oraz jego zatwierdzenia przez nadzór budowlany możemy zakładać, że mamy do czynienia z samowolą budowlaną. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że samowola budowlana polega na naruszeniu Prawa budowlanego poprzez budowę, przebudowę czy roboty budowlane bez pozwolenia czy zgłoszenia w odpowiednim urzędzie.
Niestety, w tym przypadku nie skorzysta Pan z uproszczonej procedury legalizacyjnej, ponieważ uproszczone postępowanie legalizacyjne można przeprowadzić do samowoli budowlanych, jeśli od zakończenia ich budowy upłynęło ponad 20 lat. Z punktu widzenia przepisów Prawa budowlanego ważne jest tylko to, jak długo obiekt istnieje (ponad 20 lat), a nie, jakie funkcje pełnił na przestrzeni lat i jaką funkcję ma pełnić po legalizacji.
Legalizacja domku letniskowego (rekreacji indywidualnej) jest procesem długim i relatywnie drogim, ale w większości wypadków kończy się sukcesem. Do zalegalizowania domku letniskowego niezbędne jest złożenie dokumentów:
Organ nadzoru budowlanego:
Jeżeli urząd stwierdzi, że wszystkie dokumenty zostały wniesione prawidłowo, wyda postanowienie o ustaleniu opłaty legalizacyjnej. Jeśli nie przedłoży się wymaganej dokumentacji legalizacyjnej w określonym przez organ terminie, organ wyda decyzję o nakazie rozbiórki (art. 49e pkt 3 P.b.). Jeśli organ stwierdzi nieprawidłowości w przedłożonych dokumentach, wyda postanowienie zobowiązujące do ich usunięcia w wyznaczonym terminie. Nieusunięcie nieprawidłowości w terminie również skutkować będzie nakazem rozbiórki (art. 49e pkt 4 P.b.).
Opłata legalizacyjna jest naliczana według wzoru określonego w Prawie budowlanym. W przypadku samowolnej budowy bez zgłoszenia jest to stała kwota, która obecnie wynosi 2,5 lub 5 tys. zł. Jeśli zaś chodzi o budowę bez pozwolenia na budowę, to opłatę wylicza się na podstawie wzoru zawartego w art. 59 P.b. Stawkę 500 zł mnoży się przez 50 i przez odpowiedni współczynnik: kategorii obiektu i jego wielkości (zawiera je załącznik do Prawa budowlanego). Przykładowo w wypadku domu jednorodzinnego wynosi 50 tys. zł.
Do opłat legalizacyjnych znajdują bezpośrednie zastosowanie przepisy działu III Ordynacji podatkowej dotyczące ulg podatkowych. Oznacza to, że wojewoda może:
Złożenie wniosku o odroczenie płatności lub rozłożenie na raty opłaty legalizacyjnej powoduje zawieszenie postępowania w sprawie samowoli budowlanej do dnia rozstrzygnięcia wniosku, a w przypadku rozłożenia opłaty legalizacyjnej na raty lub odroczenia płatności – do dnia upływu terminu wniesienia całej opłaty (art. 49c ust. 2 P.b.). W przypadku wniosku o częściowe umorzenie tej kwoty, sprawa jest rozpatrywana indywidualnie. Rekomendowałabym jednak takie wystąpienie.
Po uiszczeniu opłaty legalizacyjnej organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję o legalizacji, która zatwierdza projekt budowlany.
Co do garażu. 3 czerwca 2023 r. weszły w życie zmiany w Prawie budowlanym, które wprowadzają ułatwienia inwestycyjne dla rolników. Nowe przepisy nazywane „Lex silos” pozwalają wznosić niektóre budowle gospodarcze bez pozwolenia, a nawet bez zgłoszenia. W gospodarstwach rolnych można budować bez zgłoszenia przedsięwzięcia do starostwa jednokondygnacyjne budynki gospodarcze i wiaty, związane z produkcją rolną, o prostej konstrukcji, wierzchni zabudowy do 150 m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 6 m i wysokości nie większej niż 7 m, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane. Zatem, można.
Przykład z legalizacją samowoli budowlanej
Pan Janek, właściciel działki rolnej, w 2002 roku postawił bez zgłoszenia niewielki domek letniskowy. Po latach, kiedy chciał sprzedać działkę, okazało się, że budynek nie widnieje w ewidencji. Po konsultacji z urzędem gminy złożył wniosek o legalizację, przedstawiając wymagane dokumenty, w tym projekt budowlany i zaświadczenie o zgodności z planem miejscowym. Po uiszczeniu opłaty legalizacyjnej domek został zalegalizowany.
Przykład z budową garażu na działce rolnej
Pani Katarzyna, prowadząca gospodarstwo rolne, postanowiła wybudować garaż na działce rolnej. Po wejściu w życie przepisów „Lex silos” dowiedziała się, że budynek gospodarczy o powierzchni do 150 m² może postawić bez konieczności uzyskania pozwolenia na budowę. Po upewnieniu się, że projekt spełnia wszystkie wymagania, zrealizowała inwestycję zgodnie z nowymi przepisami.
Przykład z niezgłoszoną rozbudową
Pan Marek, posiadający działkę rekreacyjną, w 2010 roku zgłosił budowę altany o powierzchni 20 m², jednak w trakcie prac powiększył ją do 30 m². Kilka lat później podczas kontroli geodezyjnej urzędnicy stwierdzili niezgodność z pierwotnym zgłoszeniem. Aby uniknąć konsekwencji, pan Marek przeprowadził procedurę legalizacyjną, przedkładając wymagane dokumenty i płacąc stosowną opłatę.
Legalizacja samowolnie wybudowanego domku letniskowego po latach może być czasochłonna i kosztowna, jednak jest możliwa przy spełnieniu określonych warunków prawnych, takich jak zgodność z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i uiszczenie opłaty legalizacyjnej. Warto również śledzić zmieniające się przepisy, takie jak „Lex silos”, które ułatwiają rolnikom budowę obiektów gospodarczych bez skomplikowanych formalności. Kluczowe jest działanie zgodne z aktualnym prawem, aby uniknąć problemów w przyszłości.
Oferujemy kompleksowe porady prawne online oraz pomoc w przygotowaniu niezbędnych pism związanych z legalizacją samowoli budowlanej i budową obiektów na działkach rolnych. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
Dlaczego warto?Numer telefonu pozwoli na kontakt
w przypadku podania nieprawidłowego emaila.
Otrzymasz SMS o wycenie i przygotowaniu
głównej odpowiedzi, a także w przypadku
problemów technicznych. Wiele razy podany
numer pomógł szybciej rozwiązać problem.
Wycenę wyślemy do 1 godziny
* W dni robocze w godzinach od 7 do 20.
* W weekendy i święta do 2 godzin.
Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Pracujemy 7 dni w tygodniu
O autorze: Wioletta Dyl