Mamy 12 503 opinii naszych Klientów

Odmowa wydania oryginału aktu urodzenia, co zrobić?

Jestem pochodzenia kameruńskiego. Złożyłem wniosek o wydanie mi oryginału aktu urodzenia. Dostałem odmowę wydania oryginału tego dokumentu, mimo że potrzebuję go do spraw spadkowych. Co mogę zrobić w tej sytuacji?

Odmowa wydania oryginału aktu urodzenia, co zrobić?

Oficjalna odmowa urzędu

Jeżeli USC odmawia wydania takiego aktu – ważne jest, aby podali Panu podstawę prawną odmowy, konieczne jest skierowanie sprawy do sądu, bowiem jedynie ewentualnie sąd może wydać postanowienie o wydaniu aktu. W mojej ocenie jednak, jeżeli złożył Pan taki akt i na jego podstawie nastąpiło wydanie innego aktu, nie uzyska Pan już oryginału. 

Proponuję więc, aby poczekał Pan na odpowiedź, w przypadku odmowy proszę skierować jeszcze raz wniosek na podstawie art. 109 ustawy prawo o aktach stanu cywilnego, a w przypadku dalszej odmowy jedyna droga to droga sądowa w powództwie o odtworzenie zagranicznego aktu stanu cywilnego, chociaż w mojej ocenie również nie będzie ona skuteczna. Jeżeli bowiem uzyskał Pan akt na podstawie aktu zagranicznego, to jest on podstawą wpisu i nie podlega wydaniu.

Zgodnie bowiem z art. 109 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego:

„1. Treść zagranicznego dokumentu stanu cywilnego odtwarza się, jeżeli według prawa miejsca sporządzenia dokumentu stanowi on akt stanu cywilnego, a uzyskanie jego odpisu nie jest możliwe lub wiąże się z poważnymi trudnościami.

2. Wniosek o odtworzenie treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego może złożyć do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego osoba, której dokument potwierdzający zdarzenie dotyczy, lub inna osoba ze względu na interes prawny, lub osoba, która wykaże interes faktyczny w odtworzeniu dokumentu potwierdzającego zgon.

3. Treść zagranicznego dokumentu stanu cywilnego odtwarza się na podstawie przedłożonego przez osobę składającą wniosek dokumentu potwierdzającego zdarzenie za granicą lub jego uwierzytelnionej kopii, w formie czynności materialno-technicznej.

4. Dokonując odtworzenia treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, który dotyczy obywateli polskich posługujących się również aktami stanu cywilnego sporządzonymi w Rzeczypospolitej Polskiej, kierownik urzędu stanu cywilnego dostosowuje, na wniosek osoby, której akt dotyczy, w formie czynności materialno-technicznej, pisownię do reguł pisowni polskiej, jeżeli wniosek taki został złożony z wnioskiem o dokonanie odtworzenia.

5. Nazwę miejscowości położonej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zamieszcza się w pisowni ustalonej przez Komisję Standaryzacji Nazw Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej”.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Zagraniczny akt urodzenia

Dlatego też, jeżeli obecnie uzyska Pan odmowę, proszę złożyć ponowny wniosek na podstawie art. 109 ustawy – chociaż, jak wskazałam, może nie być zasadny, wobec tego, iż doszło do wpisu na podstawie Pana zagranicznego aktu – w przypadku dalszej odmowy pozostaje jedynie doga sądowa aby sąd odtworzył akt.

Komentowany artykuł przewiduje możliwość odtworzenia zagranicznego dokumentu stanu cywilnego. Dokonanie tej czynności możliwe jest pod warunkiem, że istniał zagraniczny akt stanu cywilnego oraz nie ma możliwości uzyskania jego odpisu lub wiąże się to z poważnymi trudnościami. Wobec tego istotne jest, aby zdarzenie w ogóle zostało zarejestrowane w zagranicznym rejestrze. W przypadku braku rejestracji, a więc gdyby chodziło o pierwotną rejestrację w polskim rejestrze stanu cywilnego zdarzenia, które miało miejsce za granicą, zastosowanie miałby art. 99 ustawy.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Przykłady

Odmowa urzędu USC
Pan Jean, pochodzący z Kamerunu, złożył wniosek w Urzędzie Stanu Cywilnego o wydanie oryginału swojego aktu urodzenia. Urząd odmówił, powołując się na przepisy, które uniemożliwiają wydanie oryginału. Jean skierował sprawę do sądu, który rozważał możliwość odtworzenia dokumentu na podstawie zagranicznych przepisów, jednak uznano, że nie jest to konieczne, bo dokument został już wpisany do polskiego rejestru.

Zagubiony oryginał dokumentu
Pani Marie z Kamerunu, potrzebując oryginału aktu urodzenia do spraw spadkowych, zgłosiła się do ambasady Kamerunu. Okazało się jednak, że oryginał aktu zaginął podczas przesyłki. Marie, zgodnie z art. 109 ustawy o aktach stanu cywilnego, wystąpiła o odtworzenie zagranicznego dokumentu, ale otrzymała informację, że nie jest możliwe jego uzyskanie, ponieważ ambasada nie prowadzi takiej procedury.

Problemy z formalnościami
Pan Joseph, również pochodzący z Kamerunu, starał się o wydanie oryginału swojego aktu urodzenia, ponieważ był mu potrzebny do formalności związanych z zakupem nieruchomości w Polsce. Otrzymał odmowę, a urząd wskazał, że dokumenty zagraniczne mogą jedynie zostać odtworzone w formie odpisu, co jednak nie spełniało wymagań banku. Joseph musiał poszukać innego rozwiązania prawnego.

Podsumowanie

Uzyskanie oryginału dokumentu, takiego jak akt urodzenia, może być utrudnione z powodu przepisów prawnych, które zabraniają wydawania oryginałów, szczególnie jeśli dokument pochodzi z zagranicy. W takich przypadkach możliwe jest odtworzenie dokumentu na podstawie odpowiednich przepisów, jednak ostateczne rozwiązanie może wymagać interwencji sądu. Ważne jest, aby w razie odmowy znać podstawy prawne i dostępne środki prawne, by skutecznie dochodzić swoich praw.

Oferta porad prawnych

Oferujemy profesjonalne porady prawne online oraz przygotowanie pism procesowych, pomagając w sprawach związanych z odmową wydania dokumentów i dochodzeniem praw przed sądem. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać szybką i skuteczną pomoc prawną.
Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

2. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego - Dz.U. 2014 poz. 1741

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej  ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Dlaczego warto?Numer telefonu pozwoli na kontakt
w przypadku podania nieprawidłowego emaila.
Otrzymasz SMS o wycenie i przygotowaniu
głównej odpowiedzi, a także w przypadku
problemów technicznych. Wiele razy podany
numer pomógł szybciej rozwiązać problem.

Zgadzam się na przesyłanie informacji handlowych przez administratora na podany e-mail zgodnie z ustawą z 18.07.02 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t. j. Dz. U. 2017 poz. 1219, z późn. zm.).

  Wycenę wyślemy do 1 godziny
* W dni robocze w godzinach od 7 do 20.
* W weekendy i święta do 2 godzin.

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Pracujemy 7 dni w tygodniu

Katarzyna Bereda

O autorze: Katarzyna Bereda