Jestem właścicielem mieszkania (mieszkanie na własność), zameldowany jest tutaj również syn, który opuścił lokal tuż po tym, jak się ożenił. Minęło od tego czasu ponad 9 lat, nie znam jego obecnego miejsca zamieszkania. Jakie kroki mam podjąć w celu wymeldowania niechcianego lokatora? Mam zamiar sprzedać mieszkanie.
Zgodnie z art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2021 r., poz. 735) zameldowanie na pobyt stały lub czasowy służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała. Z powyższego wynika cel obowiązku meldunkowego określonego w art. 24 ust. 1 i 2 pkt. 1 cytowanej wyżej ustawy.
Dokonując bowiem zameldowania na pobyt stały lub czasowy, obywatel polski potwierdza fakt swojego pobytu w określonym miejscu, a więc zamieszkiwania w określonej miejscowości pod określonym adresem. Innymi słowy, celem zameldowania jest dostarczenie organom władzy publicznej informacji w kwestii adresu, pod którym stale lub czasowo dana osoba przebywa, a więc miejsca, gdzie można ją zastać. Obywatel polski, który opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu obowiązany jest wymeldować się. Jeżeli pod danym adresem osoba już nie zamieszkuje, to nastąpić ma jej wymeldowanie. Zgodnie z art. 35 ustawy organ gminy wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela lub innego uprawnionego podmiotu, decyzję w sprawie wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że w opisywanym przez Pana przypadku, skoro syn nie zamieszkuje w mieszkaniu, to zaktualizowały się przesłanki umożliwiające jego wymeldowanie.
W pierwszej kolejności powinien Pan złożyć do właściwego urzędu gminy wniosek o wymeldowanie danej osoby. Po wpływie takiego wniosku wszczynane jest postępowanie administracyjne w tym przedmiocie. Osoba, która ma zostać wymeldowana, jest stroną w tym postępowaniu. Zgodnie bowiem art. 28 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego „stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek”. W toku prowadzonego postępowania mogą zostać podjęte takie czynności jak np. przeprowadzenie przez pracowników urzędu gminy wywiadu środowiskowego np. rozpytanie sąsiadów. Te czynności mają na celu wykazanie, że zaktualizowały się przesłanki uzasadniające dokonanie wymeldowania. Po przeprowadzonym postępowaniu administracyjnym zostanie wydana decyzja, w której organ orzeknie o wymeldowaniu syna lub odmówi dokonania takiej czynności.
Proszę pamiętać, że Pan jako strona w toku prowadzonego postępowania administracyjnego ma prawo do składania wniosków dowodowych np. o przesłuchanie świadków, którzy potwierdzą, że syn od wielu lat nie przebywa w danej nieruchomości.
Wymeldowanie po wyprowadzce do żony
Pan Andrzej od kilku lat mieszka sam w swoim mieszkaniu, jednak jego syn Adam jest tam nadal zameldowany. Po ślubie syn wyprowadził się do żony, a od tamtego czasu minęło 10 lat. Adam nie dopełnił formalności związanych z wymeldowaniem, więc Pan Andrzej musiał złożyć wniosek do urzędu o administracyjne wymeldowanie syna, by móc sprzedać nieruchomość.
Zmiana meldunku po wyjeździe za granicę
Pani Jolanta mieszka w mieszkaniu, gdzie zameldowany jest jej syn Michał. Michał wyjechał do pracy za granicę 6 lat temu i od tamtej pory nie powrócił na stałe. Chcąc uregulować stan prawny i uniknąć problemów przy sprzedaży mieszkania, Pani Jolanta złożyła wniosek o wymeldowanie syna, argumentując, że syn nie mieszka tam od wielu lat.
Nieaktualny meldunek po rozwodzie syna
Pani Anna była właścicielką mieszkania, w którym jej syn Piotr był zameldowany. Po rozwodzie syn wyprowadził się do innego miasta, a Pani Anna została sama. Piotr nie zmienił meldunku, więc Pani Anna, planując wynajem mieszkania, złożyła wniosek o wymeldowanie syna, by uniknąć nieporozumień z przyszłymi najemcami.
Wymeldowanie osoby, która nie zamieszkuje w danym lokalu, jest możliwe na wniosek właściciela lub innej uprawnionej osoby. Procedura ta opiera się na przepisach prawa administracyjnego i ma na celu uregulowanie kwestii meldunkowych zgodnie z faktycznym miejscem pobytu. Dla właściciela, zwłaszcza planującego sprzedaż nieruchomości, wymeldowanie niechcianego lokatora może być kluczowym krokiem do zakończenia formalności.
Oferujemy profesjonalne porady prawne online oraz sporządzanie pism dotyczących wymeldowania lokatorów i innych kwestii mieszkaniowych, szybko i bez wychodzenia z domu. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać wsparcie w załatwieniu formalności prawnych. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.
1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego - Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168
2. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych - Dz.U. 1974 nr 14 poz. 85
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
Dlaczego warto?Numer telefonu pozwoli na kontakt
w przypadku podania nieprawidłowego emaila.
Otrzymasz SMS o wycenie i przygotowaniu
głównej odpowiedzi, a także w przypadku
problemów technicznych. Wiele razy podany
numer pomógł szybciej rozwiązać problem.
Wycenę wyślemy do 1 godziny
* W dni robocze w godzinach od 7 do 20.
* W weekendy i święta do 2 godzin.
Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Pracujemy 7 dni w tygodniu
O autorze: Adam Dąbrowski